Reacțiile copilului la traumă

Tulburarea de atașament

Reacțiile (emoționale, comportamentale și fiziologice) copiilor la evenimente traumatizante sunt foarte diverse și diferite; dacă ar fi să facem o clasificare, atunci acestea s-ar elabora cu siguranță în funcție de vârsta copilului. Reacția la traumă ține foarte mult de resursele emoționale specifice vârstei și cumulului de experiențe de viață ale copilului de până la evenimentul traumatic. 

Reacțiile la traumă în funcție de vârsta copilului sunt următoarele:

  • Copilăria mică (0-3 ani) şi preşcolarul (3-6 ani): frică generalizată, neajutorare, pasivitate dificultăţi în identificarea emoţiilor, coşmaruri, frică de separare, regresie de achiziții, tristețe îndelungată, tresărire la sunete puternice/neobişnuite, nelinişte, plâns excesiv, neobişnuit;
  • Școlarul (6-11 ani): responsabilitate excesivă, tulburări de somn, coşmaruri, vină, joc traumatizant repetitiv, emoţii negative la stimuli care amintesc de traumă, comportamente agresive, accese de furie, frica de emoţiile legate de traumă, refuz de a merge la școală sau motivație scăzută pentru învățare, îngrijorare sau grijă excesivă pentru ceilalţi, modificări bruște în comportament, în dispoziţie, confuzie, înţelegerea inadecvată a evenimentelor traumatizante, incapacitate de concentrare, scăderea performanţei şcolare;
  • Preadolescentul și adolescentul (12-18 ani): tentative de punere în pericol a propriei vieţi, revoltă, rebeliune, depresie, izolare socială, declin în performanţa şcolară, comportament riscant de tip sexual, expunerea sexualității proprii, implicarea în relații sexuale, sentimente de ruşine, vină, umilire, comportament delicvent, instabilitate emoțională și vulnerabilitate înaltă, dorinţa de răzbunare, răspunsuri la traumă orientate pe acţiune, tulburări de somn, tulburări alimentare, coşmaruri.    

Pentru a înțelege trauma, conform cercetărilor din literatura de specialitate, evenimentele traumtice apărute în copilăria mică dereglează profund multe din sistemele funcționale psihice ale copilului, cu impact asupra întregii sale vieți.

Bibliografie:
Bessel A. van der Kolk – Developmental Trauma Disorder: Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories
Vasile Diana – Trauma familială și resursele compensatorii, Ed SPER, 2011

Psihoterapeut Pîrșean Corina

Lasa un comentariu