Bowlby spune că încrederea, joacă un rol primordial în legătura de atașament: dacă părintele/substitutorul îi dezvoltă copilului relația de încredere, atunci copilul experimentează frica într-un procent mic, continuarea odată cu vârsta a acestei relații de încredere duce la o dezvoltarea armonioasă a adultului ce va deveni.
Modul de atașament pe care copilul îl trăiește în familia sa, joacă un rol important în dezvoltarea tulburărilor de anxietate de mai târziu.
În urma tuturor cercetărilor s-a ajuns la concluzia că există patru tipare standard de atașament:
1. Atașamentul securizant
Este forma de atașament ce definește o legătură organizată, securizantă și armonioasă. Permite copilului să se dezvolte, să exploreze, să experimenteze noul, accesând concentrarea și atenția când este vorba de procesul de învățare.
2. Atașamentul insecurizant evitant
Este forma de atașament ce definește o legătură insecurizantă care funcționează ca o reflectare în oglindă între copil și adultul ce îngrijește copilul. Adultul este distant, evitant, nu recurge la gesturi de alint, de mângâiere, iar copilul ca o reflectare în oglindă, interiorizează acest model de comportament al adultului, adaptându-se modelului adultului, evitându-l, negându-și nevoile şi dorinţele, dar păstrând o aparenţă de falsă siguranţă şi autonomie.
3. Atașamentul insecurizant ambivalent-preocupat
Este forma de atașament ce corespunde unei legături insecurizante care reflectă comportamente ambivalente din partea copilului. Acestă ambivalență se definește prin faptul că își dorește să fie alături de figura de atașament și în același timp o respinge.
4. Atașamentul dezorganizat sau dezorientat
Este forma de atașament ce definește o legătură insecurizantă ce reflectă imaginea unui conflict interior declanşat de nevoia copilului de a se apropia/de a căuta figura de atașament ce poate să-i ofere securitatea şi frica pe care o resimte, în raport cu această figură.
Teoria atașamentului în viziunea lui J. Bowlby este foarte importantă pentru domeniul psihologiei, deoarece arată cu claritate diferențele individuale ale copiilor privind starea de reglementare și organizare afectivă.
Psihoterapeut Pîrșean Corina
Bibliografie
J. Am. Acad – Copilul adolescent, Psychiatry, 1997
Warrenm Susan, Lisahuston M., Byronegeland.D.L., Alan Sroufeph – Child and Adolescent Anxiety Disorders and Early Attachment
Mikulincer Mario, Phillip R. Shaver, Dana Pereg – Attachment Theory and Affect Regulation: The Dynamics, Development, and Cognitive Consequences of Attachment-Related Strategies.