Cat este mic, pentru copil, orice experienta traita reprezinta un context de invatare. Acestea sunt principalele 10 situatii din care micutii extrag invataminte si pe care este bine sa le observam, pentru a contura un mediu cat mai sanatos de invatare.
1.Joaca
Inauntru sau afara, singur sau impreuna cu altii, in liniste sau zgomotos, joaca permite copiilor sa descopere lucruri, sa isi incerce si sa practice diverse idei si abilitati, sa isi asume riscuri, sa exploreze sentimente, sa invete din greseli, sa preia controlul si sa gandeasca creativ. Joaca este un centru important al invatarii pentru cei mici.
2.Fiind cu alte persoane
Precum si dezvoltarea securitatii emotionale si a abilitatilor sociale, a fi cu alte persoane – alti copii sau adulti – stimuleaza ideile si implicarea ce conduc spre invatare.
3.Fiind activi
Copiii au nevoie sa se miste si sa invete si sa isi aminteasca lucrurile prin intermediul experientelor traite activ. Sedentarismul este principalul inamic in invatarea copiilor mici.
4.Explorand lucruri si experiente noi
Curiozitatea profunda a copiilor ii indeamna pe acestia sa isi foloseasca toate simturile in a explora “cu mainile goale” mediul ce ii inconjoara si apoi sa puna toate informatiile laolalta in capsoarele lor, spre a-si forma idei si a da propriul sens lumii in care traiesc.
5.Vorbind cu ei-insisi
Unii copii obisnuiesc sa se foloseasca de auto-exprimare pentru a-si clarifica gandurile, a-si reglementa activitatile, a prelua roluri imaginare sau pentru a-si repeta abilitatile.
6.Comunicand cu cineva care ii asculta
Chiar inainte de a fi capabili sa se exprime in cuvinte, copiii sunt dornici sa isi impartaseasca ideile prin sunete, gesturi si limbaj corporal. Comunicarea ii ajuta pe copii sa inteleaga ceea ce traiesc. Este important ca ei sa aibe sansa de a-si exprima propriile idei, precum si de a avea parte de conversatii prin intermediul carora sa auda ideile altor oameni, extinzandu-si asfel limitele gandirii si intelegand ca limbajul este o sursa se invatare.
7.Intalnind provocari fizice si mentale
Atunci cand copilul incerca sa isi dea seama ce are de facut, cand incerca din greu si este perseverant in gasirea solutiilor, cand se gandeste la ce este mai bine pentru el, in acele momente are de a face cu oportunitati care il invata cum sa isi dezvolte intelegerea reala. Aceste provocari pot aparea in joc sau in activitatile planificate de zi cu zi.
8.Prin imitatie
Copiii pot deprinde abilitati prin observarea si imitarea celorlalti. Adultii, colegii sau copiii din parc pot fi modele directe de instruire sau ghidare in invatarea celor mici.
9.Practicand, repetand, aplicand aptitudinile
Repetand cele invatate in activitati similar sau in context noi ii ajuta pe copii sa devina adevarati maestri, sa se bucure de propria lor experienta si sa isi consolodeze aptitudinile.
10.Prin distractie
Prin ras si bunadispozitie copilul este cel mai dispus sa asimileze informatii noi. Oricat de capricios ar fi un copil, mediul ludic in ofera contextul ideal de invatare, transformand chiar si activitatile plictisitoare si riguroase in unele jucause.
Spor la invatat, micutilor!