Dezvoltarea cognitiva presupune dezvoltarea abilitatilor de a gandi, intelege si judeca.
Incepand cu varsta scolara, copilul incepe sa isi schimbe perspectiva asupra lucrurilor. El lasa in urma gandirea egocentrica (a nu se confunda cu egoismul) si incepe sa dezvolte o intelegere mai matura a ceea ce-l inconjoara.
La o scurta analiza a achizitiilor cognitive ale acestei perioade vom observa ca inceperea scolii la aceasta varsta nu este intamplatoare.
Daca pana la aceasta varsta procesele cognitive ale copilului erau slab sistematizate si confuze, incepand de acum au loc schimbari importante la acest nivel.
Cele mai importante transformari ale scolarului:
- Caracteristica principala a acestei varste este trecerea gandirii copilului in stadiul operatiilor concrete. Mai exact se face trecerea de la gandirea intuitiva, unde se lasa inselat de aparente, la gandirea operationala, unde intervine judecata, iar gandirea magica este inlocuita de cea concreta, logica. Copilul incepe sa stapaneasca operatii precum clasificarea si serierea si sa inteleaga concepte ca identitatea stabila/conservarea – modificarea unui aspect nu duce la schimbarea celorlalte- si reversibilitatea – capacitatea gandirii de a executa aceeasi actiune in doua sensuri de parcurs (ex: inlocuirea adunarii cu scaderea sau a inmultirii cu impartirea)-. Scolarul gandeste preponderent concret, in termeni tangibili, exacti si uni-directionali, bazandu-se pe experientele reale si concrete;
- Se constata largirea campului vizual central si periferic, precum si cresterea diferentierii nuantelor cromatice;
- Creste capacitatea de autocontrol al exprimarilor verbale, perfectionandu-se intonatia – un scolar va recita o poezie cu totul altfel fata de un copil de gradinita -;
- Acum copilul poate aprecia pe cale auditiva distanta dintre obiecte, dupa sunetele pe care acestea le produc;
- Creste acuratetea perceptiei spatiului si a timpului, formandu-se simtul orientarii spatiale si temporale;
- Apare metacognitia: abia la aceasta varsta copilul poate deveni introspectiv, avand acum abilitatea de a reflecta asupra propriei gandiri;
- In aceasta etapa copilul invata ca ceilalti oameni au propriile ganduri, sentimente si dorinte.
Pentru a-i oferi copilului o educatie echilibrata, fiecare parinte trebuie sa cunoasca capacitatile reale ale acestuia, oferite de stadiile naturale de dezvoltare. Numai in acest fel parintele va sti sa isi limiteze asteptarile, sa ceara cand si cat trebuie de la copilul sau.