Clasa 0 din perspectiva copilului

Clasa 0 din perspectiva copilului

In mare parte neinteleasa, aceasta initiativa a clasei pregatitoare aduce parintele sau cadrul didactic in postura de a o discredita. Insa, daca s-ar explica adevaratele asteptari de la aceasta clasa, poate multi dintre opozanti si-ar pune cel putin un semn de intrebare. Intregul fenomen este concentrat asupra legilor, sistemului “diagnosticat” ca deficitar si a populatiei deja obisnuita sa fie sceptica vis-à-vis de schimbare in general.

Schimbarea nu are legatura cu tine, nici cu ministerul, nici cu parlamentul, ci cu cel mic. Totul este pentru si despre el. Esti invitat sa privesti acum din perspectiva beneficiilor copilului, fiindca in fond si la urma urmei acesta este singurul aspect important al subiectului atat de mult dezbatut.

Acomodarea

Schimbarea mediului, cu tot ce inseamna el, poate fi resimtita ca o ruptura pentru copil.

Gandeste-te ca el renunta, involuntar, la un mediu familiar, unde era inconjurat de copii asemeni lui, in care cel mai mare accent se punea pe socializare si pe invatarea prin joc. Ori din clasa I, s-ar afla intr-o institutie cu copii mai mari, cu uniforme si rigori, unde accentul ar fi pus pe invatat, competitie si notare. Pentru multi dintre copii, efortul de adaptare poate fi prea mare, unii reusind sa se adapteze, altii nu. Iar performantele viitorului scolar depind in mare masura de aceasta adaptare a copilului, de amprenta pe care si-o pune asupra ideii de “scoala”. Astfel, se doreste o “imblanzire” a acestei treceri prin mai sus numita clasa pregatitoare. Indiferent de locul desfasurarii, gradinita sau scoala, castigul copilului este garantat, datorita imbinarii metodelor si obiceiurilor aferente celor doua tipuri de institutii.

Denumirea clasei “pregatitoare” este relevanta pentru obiectivul sau, acela de a-i pregati pe copii. Dar ce incearca nou, aceasta clasa pregatitoare fata de grupa pregatitoare?

Deprinderea notiunilor

Copilul, practic in acesta clasa va fi invatat cum sa invete. I se da sansa de a intelege si a exersa ce i se cere si cum sa foloseasca notiunile invatate, intr-un mediu nestimulat de teama de calificative (caci clasa zero nu se noteaza). Se aduce astfel spiritul didactic-scolar in fata elevului, sub o forma suportiva, mai usor asimilabil de catre copil.

 Responsabilizarea

Copiii vor invata sa respecte programe prestabilite, de care se vor lovi ulterior, incepand cu clasa I.

Acest an de tranzitie este pentru copil o simulare a ceea ce inseamna scoala. Iar tu, ca parinte, nu poti decat sa ii oferi posibilitatea de a avea acces, in fond, la o experienta de crestere prin invatare.

Lasa un comentariu