Paste your Google Webmaster Tools verification code here

Dezvoltarea secventiala a prescolarilor

Cea mai importanta perioada de dezvoltare psihologica dar mai ales fizica a unui om este varsta prescolara. De aceea in articolul de mai jos, am realizat o clasificare a tipurile de evolutii normale pe care copilul tau ar trebui sa le atinga pe parcursul varstelor 2-5 ani. Cercetarile arata ca, timpul pe care copiii il petrec cu parintii lor este temelia dezvoltarii sanatoasa a acestuia, prichindeii, percepand aceast lucru ca un moment de distractie si de invatare, in acelasi timp. Iata cateva sugestii de astfel de activitati pe care le poti face impreuna cu puiul tau: lectura (dezvolta competentele lingvistice si de prelectura ale copilului), asculta muzica impreuna cu el si joaca-te cu jucarii muzicale (acestea dezvolta aptitudinile artistice) si nu in ultimul rand distreaza-te cu el in aer liber aceastea duc cu sigranta la distractie, explorare si dezvoltare fizica ale copilului.  Te sfatuim ca orice intrebari sau nelamuriri ai legate de dezvoltarea copilului tau, sa le discuti intotdeauna cu medicul lui pediatru.

 

Varsta de 2 ani
Dezvoltarea fizica
Merge bine in picioare, poate urca si cobora treptele singur trepta cu treapta, devine independent in efectuare toaletei (incearca sa se spala singurel pe manute, pe dintisori si pe fata), foloseste lingura si furculita, poate da paginile dintr-o carte una cate una, poate lovi mingea cu piciorul, incearca sa se imbarce cu hainutele, construieste turnulete din sase cuburi.

Dezvoltarea emotionala
Foarte auto-centrat, incepe sa-si faca cunoscuta identitatea personala, este posesiv, de multe ori emotiile sunt negative, este de multe ori frustrat, nu are capacitatea de a alege intre doua alternative, se bucura de afectiune fizica, este rezistent la schimbare, devine independent, este receptiv la umor si la distractie dar foarte incapatanat cand vine vorba de disciplina.

Dezvoltarea sociala

Se joaca solitar (singurel), depinde de indrumarea adultilor, se joaca cu papusile si masinutele, se refera la sine spunandu-si pe nume, este social inca foarte imatur. Poate raspunde la directii foarte simple.

Dezvoltarea intelectuala
Spune cuvinte, expresii si fraze simple, trebuie sa cunoasca 272 cuvinte, intelege directiile simple, identifica imaginile simple, ii place sa se uite la carti, prezinta atentie de durata scurta, evita riscurile simple.

Varsta 3 ani
Dezvoltarea fizica
Merge foarte bine, poate merge in marsuri cadentate, poate merge pe tricicleta, poate imita foarte bine, se poate incalta cu pantofii si ciorapeii, poate umbla la butoane, construieste turnulete din 10 cuburi. Poate turna apa in pahar dintr-o sticla.

Dezvoltarea emotionala
Ii place sa se conformeze, isi pune usor in valoare atitudinea, nu mai este atat de rezistent la schimbare, este mult mai sigur in emotii, incepe sa inteleaga mult mai bine sentimentul de identitate personala, incep sa fie aventurier, se bucura de muzica.

Dezvoltarea sociala

Se joaca in paralel, se bucura fiind cu alti copii, isi observa transformarile, stie daca el este baiat sau fata, se bucura de activitatile scurte de grup care nu necesita calificare, ii place sa “ajute” in moduri simple, raspunde la orientarea verbala.

Dezvoltarea Intelectuala
Spune fraze scurte, trebuie sa cunoasca 896 cuvinte, creste foarte mult in comunicare, spune povesti simple, foloseste cuvintele ca instrumente de gandire, vrea sa inteleaga mediul, raspunde la intrebari, este pline de imaginatie, poate recita cateva rime invatate la gradinita

Varsta de 4 ani
Dezvoltarea fizica
Sare intr-un picior, poate face taieturi cu foarfeca (nu bine), se poate spala si se confrunta cu uscat, se poate imbraca destul de bine cu exceptia legaturilor, face sarituri in lungime, arunca mingea de la unul la altul, are foarte multa energie.

Dezvoltarea emotionala
Pare sigur de el insusi, in afara limitelor de comportament, de multe ori negative, poate fi sfidator, are nevoie de libertate controlata.

Dezvoltarea sociala
Poate juca, jocuri de cooperare, se bucura foarte mult de compania celorlalti copii, devine extrem de social, poate juca jocuri de grup organizat ad-hoc, sotronul, coarda, volei, etc

Dezvoltarea Intelectuala
Utilizeaza fraze complete, trebuie sa stie 1540 cuvinte, pune intrebari fara sfarsit, are notiuni de cunostinte generale, este foarte imaginativ, poate dramatiza, pot desena obiecte recognoscibile simple.

Varsta de 5 ani
Dezvoltarea fizica
Alerga, sare si se imbraca fara ajutor, are un echilibru bun, realizeaza actiuni muscular de finete, poate merge pe patine, role si scutere, poate realiza scrisorele simple, este inca neindemanatic la legarea sireturilor la pantofi, la fetele se dezvolta musculatura cu aproximativ 1 an inainte baietilor.

Dezvoltarea emotionala
Sigur de sine, stabil, echilibrat, ii place sa se asocieze cu mama, capabil, poate indura unele auto-critici, se bucura de responsabilitate. Ii place sa respecte regulile.

Dezvoltarea sociala
Foarte cooperant, poate juca jocuri de cooperare, este varsta “prietenilor” speciali, extrem de organizat, se bucura de jocurile simple, se transforma si realizeaza necesitatea respectarii normelor, se simte mandru de realizari, descopera moda, dornic de a avea o serie de responsabilitati.

Dezvoltarea intelectuala
Trebuie sa stie 2072 cuvinte, spune povesti lungi, citeste nume proprii, numara pana la 10, cere sa i sa explice sensul cuvintelor, stie culorile, incepe sa stie diferenta intre realitate si fictiune, este foarte interesat de mediu, de iesirile in oras, de magazine etc